Latvijā uzsāk pāreju uz elektronisku norēķinu sistēmu sabiedriskajā transportā

Rīt, 10. martā valdība skatīs Pārresoru koordinācijas centra (PKC) vadītās darba grupas izstrādātos Ministru kabineta noteikumu projektus, kas no 2017. gada paredz izmaiņas sabiedriskā transporta pasažieru uzskaites un identificēšanas līdzšinējā kārtībā, nosakot, ka konkrētām pasažieru kategorijām, kas saņem atvieglojumus sabiedriskā transporta izmantošanai, tiks izsniegtas sīkmaksājumu kartes, ar ko reģistrēt braucienu.  

Jaunā sistēma ir attiecināma uz trim pasažieru kategorijām, kas saņem 100% atvieglojumus braukšanai sabiedriskajā transportā: personām ar I un II grupas invaliditāti, bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem un politiski represētām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem. Minēto kategoriju pasažieriem būs jāatver norēķinu konts norēķinu iestādē, lai saņemtu sīkmaksājumu karti, kas pildīs elektroniska braukšanas identifikācijas līdzekļa funkciju. Sistēma var tikt attiecināma arī uz ārpus pilsētas teritorijas dzīvojošiem vispārējās pamatizglītības iestādēs (1.–9. klase) un vispārējās vidējās izglītības iestādēs (klātienes 10.–12. klase) izglītojamajiem, ja šo pasažieru dzīvesvietas novada pašvaldība izmantos kompensācijas aprēķināšanai pasažiera elektronisku identifikāciju transportlīdzeklī.

Šobrīd personām, kurām valsts noteikusi 100% braukšanas maksas atvieglojumus, braukšanas biļetes tiek izsniegtas, uzrādot attiecīgai kategorijai atbilstošu apliecību. Minēto pasažieru uzskaite sabiedriskajā transportā tiek organizēta, izsniedzot tiem braukšanas tiesības apliecinošu dokumentu – biļeti, kurai ir piemērota 100% atlaide jeb „0” biļeti. Noteikumu projekti un sistēmas ieviešana nemaina minēto pasažieru kategoriju tiesības braukt sabiedriskajā transportā bez maksas, bet piedāvā uzlabot esošo atvieglojumu administrēšanas kārtību.

Jaunā sistēma nodrošinās, ka valsts vairs nefinansē „pa tiešo” pakalpojumu sniedzēju, bet gan apmaksā konkrētus pakalpojumu saņēmēja braucienus. Līdz ar jaunās elektroniskās braucienu reģistrācijas un norēķinu sistēmas ieviešanu tiks novērstas krāpnieciskas iespējas ar „0” biļetēm un līdz minimumam samazinātas iespējas izmantot viltotus dokumentus pakalpojuma saņemšanai. Pēc Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas aprēķiniem jaunās sistēmas ieviešana un krāpniecisku darbību izskaušana ļaus ietaupīt valsts līdzekļus, kas pēc sākotnējas analīzes veido aptuveni piecus miljonus eiro ietaupījumu.

Līdzšinējā sistēma, kuras ietvaros atvieglojumu saņēmējs, uzrādot atvieglojuma saņemšanai derīgu personas apliecību pie vadītāja vai biļešu kasēs, saņem „0” biļeti, izbeigs savu darbību ar 2017. gada 1. janvāri, kad personas, kuras saņem valsts garantētos atvieglojumus, tos turpmāk saņems, izmantojot bezmaksas norēķinu iestādes izsniegtu sīkmaksājumu karti. Jaunā sistēma ļaus precīzi identificēt pasažieru skaitu, kas izmanto sabiedrisko transportu, tādējādi nodrošinot atklātu, godīgu un precīzu valsts līdzekļu pārdali konkrētu braucienu finansēšanai. Personas, kas saņem atvieglojumu, norēķinu kontā nav jābūt naudai, lai reģistrētu savu braucienu un izmantotu sabiedrisko transportu bez maksas. Izdevumus par norēķinu līdzekļa, kas paredzēts sabiedriskā transporta pakalpojumu izmantošanai bez maksas, izgatavošanu un izsniegšanu minētajām pasažieru kategorijām, sedz norēķinu iestāde – pamatojoties uz pakalpojuma ieviešanas komerciālajiem noteikumiem, kas noslēgti starp pārvadātājiem un norēķinu iestādi.

Sistēma nodrošinās atvieglojumus saņemošo personu statusa neizpaušanu sabiedriskajā transportā, biļešu tirdzniecības un klientu apkalpošanas vietās, turpmāk vairs neuzrādot apliecību. Turpmāk sīkmaksājumu karte, ja uz tās ir personas fotogrāfija, būs vienīgais identifikācijas līdzeklis, kas pasažierim būs jānēsā līdzi, lai reģistrētu braucienu sabiedriskajā transportā visā Latvijas teritorijā. Ja atvieglojuma saņēmējs izvēlēsies sīkmaksājumu karti bez fotogrāfijas, tad pēc sabiedriskā transporta kontroles pieprasījuma šim pasažieriem būs jāuzrāda atvieglojumu apstiprinoša apliecība vai likumā noteikts personas identitāti apliecinošs dokuments.

Sistēmas ieviešanai papildus nepieciešamais valsts finansējums 2016. gadā sastāda 68 772 eiro, savukārt 2017.gadā un turpmāk ik gadu papildus nepieciešamais finansējums ir 30 732 eiro. Jāatzīmē, ka jaunās sistēmas ieviešana ļaus ietaupīt valsts līdzekļus vismaz piecu miljonu apmērā, kas ievērojami samazina attiecināmās izmaksas jaunās sistēmas ieviešanai un sniedz būtisku ietaupījumu valstij. Projekta mērķis vidējā termiņā ir ieviest sabiedrisko pārvadājumu jomā tikai elektroniskus norēķinus, paredzot, ka sistēma tiks pielāgota un nodrošinās bezskaidras naudas norēķinu iespējas sabiedriskajā transportā arī maksas pasažieriem – visā Latvijas teritorijā visos sabiedriskā transporta veidos –, tādējādi atvieglojot transporta pakalpojumu izmantošanu ne tikai Latvijas iedzīvotājiem, bet arī ārzemniekiem.

Papildus tam sistēma ieviešana būtiski samazinās saistītos riskus ar fiziskas naudas apriti, nodokļu un grāmatvedības uzskaiti, kā arī veicinās ēnu ekonomikas apkarošanu. Vienlaikus norēķinu veikšana sabiedriskajā transportā ar norēķinu iestādes izsniegtu karti ir ērts veids, kā norēķināties ar pārvadātāju par pakalpojumu, neiesaistot šajā procesā papildu karti vai starpnieka institūtu, kā tas ir darīts līdz šim.

Noteikumu projektu izstrādē tika iesaistīti attiecīgo nozaru eksperti no Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA), Latvijas Pašvaldību savienības (LPS), VSIA „Autotransporta direkcija” (ATD), Latvijas Komercbanku asociācijas (LKBA), A/s „Pasažieru vilciens” (PV) un uzklausīti SIA „Rīgas karte” (RK) izteiktie priekšlikumi. Pieaicināto sabiedrisko organizāciju pārstāvji no „Latvijas politiski represēto apvienības”, Latvijas Cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas SUSTENTO un Īslīces SOS bērnu ciemata un Jelgavas SOS jauniešu mājas izteica atzinību par darbu pie pārejas no „0” biļetēm uz elektronisku pasažieru identifikācijas sistēmu un atbalstīja plānotās izmaiņas. Tikšanās laikā minētie priekšlikumi ir ņemti vērā, uzlabojot noteikumu projektus.

Noteikumu projektu izstrādes ietvaros tika analizēta arī iespēja atvieglojumu saņēmēju identifikācijai un apmaksai par braucienu izmantot eID karti, kas tika novērtēta kā papildu administratīvo slogu veidojoša un neērti pielāgojama. Tomēr pat eID kartes pielāgošana neļautu izpildīt normatīvajā regulējumā noteiktos uzdevumus sistēmas ieviešanai, jo nebūtu iespējams vienlaicīgi reģistrēt un apmaksāt braucienu.

Jūs varat iepazīties ar attiecīgajiem noteikumu projektiem šeit: VSS-385VSS-386 un VSS-387.

 

Informāciju sagatavoja:

Elīna Krūzkopa
Pārresoru koordinācijas centrs
Tālr. +37167082813, +37126797427
E-pasts: [email protected] 
Mājaslapa: www.pkc.gov.lv

Twitter: @NAP2020